Vägverkets filosofi

Jag va på Teori igår på körskolan Checkers i centrala Sundsvall.
Grejen var att allt gick bra. Killen höll en hyfsat vettig genomgång av stadskörning, lärde mig bl a skillnaden mellan rondell och cirkulationsplats, vilket jag tror inte är så jäkla självklart för de flesta av oss. XP
Men cirkulationsplats blir ett så långt ord att säga, så jag håller mig nog till att säga rondell ändå. ;)
Hur som haver, så var det en jobbig kvinna som satt bakom mig, typ i 40-årsåldern som höl på att driva mig till vanvett. Jag är 18 och fattade mer än vad hon gjorde! T ex så, om någon svarade något som han sa, så svarade hon i mun på dem samma svar, typ någon sekund efter. Och detta hände i stort sett varje gång. Kan förstå om hon kanske lär sig genom att upprepa, men det blev lite störande i 1½h! Och så lite senare talade vi om enkelriktat. Så frågade hon gång på gång om två bilar kan köra i en enkelriktad gata. Dah?! -.- Jag trodde aldrig att det kunde finnas så dumma människor som tror att man får köra åt andra hållet i en enkelriktad gata. Idioter..
I alla fall så ställer hon senare frågan; "Men hur ser skylten för om man får köra åt båda hållen ut?" Ehm.. Det finns ingen skylt? Fan vad jobbigt vägverket skulle ha annars att sätta upp några miljarder skyltar om att man får köra åt båda håll. XD hahahahahh!!!

Så pratade vi om hur vägverket resonerar om olika saker.. T ex cirkulationsplatser.. Läs och häpna!
Vi andra dödliga ser ju cirkulationsplatser som korsningar eftersom flera vägar möts, eller hur? Och i korsningar ska man alltid blinka också. Men inte enligt vägverket. Enligt vägverket så är en cirkulationsplats ingen korsning utan man kommer helt enkelt fram till en ny väg som går runt, runt.. (Haha ok?)
Sen så tycker inte vägverket heller att man ska blinka i en cirkulationsplats eftersom det enligt dem inte behövs. Det är ju bara en "vanlig" väg som går runt, runt, och dessutom åt samma håll hela tiden. (Ok? Vi har ju lärt oss att vi ska blinka så fort vi ska visa vart vi ska någonstans.. XP)
Men, då hade våran "lärare" talat med vägverket om detta. Det kan väl aldrig komma sig, att du inte ska blinka i en cirkulationsplats, men du måste blinka där det är enkelriktat. Va fan, borde det i så fall inte vara mer vettigt att blinka i en cirkulationsplats då, eftersom att då flera bilar möts?? Vet ni vad han får för svar? Jo detta: "Oj då.. det hade vi inte tänkt på!" ....................Nä vi märker det. Men det lät bra på mötet va?

Åsikter
Postat av: Ellis

Hahahaha!!! Fyfan vad hemskt att sitta bredvid en sån tant under så pass lång tid!
Men ork på all byråkrati som får vägverket atrt ha sådana regler XP

2008-02-01 @ 08:59:44
Postat av: Emelie

Hahahaha, din stackare, fy sjutton att sitta där så länge! XP
Haha, dumma vägverket =P

2008-02-03 @ 23:40:11

Säg din mening!

Du heter?
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback